01. HOLD DEG UNNA FREMME-KNAPPEN
Facebook har gjort det veldig enkelt for bedriftseiere å annonsere på Facebook. Med nærmest ett klikk kan du fremme et innlegg du legger ut, men dette burde du ikke gjøre.
Det er flere grunner til å holde seg unna fremme-knappen. For det første er et innlegg og en annonse to forskjellige ting. Et innlegg er ment for de som følger siden din og det innholdet er ikke alltid passende til personer som ikke har en kjennskap til merkevaren din.
For det andre får du mindre kontroll over selve annonsen. Du får ikke testet innholdet mot ulike grupper, og heller ikke gjort en A/B test på hvilken variant av annonsen som fungerer.
En annen grunn er at med en slik fremme-løsning kan du ikke velge hvor annonsen din skal vises. Om du har brukt et bilde som er avlangt så kan dette se ganske rart ut i Instagram og Facebook stories der formatet skal være høyt.
02. BRUK BILDE OG VIDEO SOM ER UNIK OG AV HØY KVALITET
Dette Facebook annonsetipset sier seg kanskje selv, men jeg ser alt for mange annonser der enten bildet er tatt med mobilkamera, bildet har en lav relevans til budskapet ditt, eller designet på annonsen ser helt håpløst ut.
Invester i noen gode produktbilder som du kan bruke på både annonser, nettside og andre steder. Sørg også for at bildet eller videoen du bruker gir en grei beskrivelse av det du faktisk selger.

03. INSTALLER META PIXELEN PÅ NETTSIDEN DIN
Et godt tips til før du begynner med annonsering på Facebook er å sette inn Meta pixelen på nettsiden din. Med denne pixelen kan du telle konverteringer som salg, nedlastinger, innsendt kontaktskjema og mye mer.
Pixelen vil også etter hvert lære mer og mer om hvem som besøker nettsiden din og hvem som faktisk konverterer som er til stor hjelp når Facebook skal bestemme hvem annonsene skal vises til.
04. RIKTIG BUDSKAP TIL RIKTIG MÅLGRUPPE
Her gjelder det å kjenne sin målgruppe godt. Hvilken demografisk kategori ligger dine kunder i? Hvilke interesser har de, hva er de opptatt av osv.
Det kan være lurt å ha en markedsplan i bunn så man får kartlagt hvem din hovedmålgruppe er og hvordan man kommuniserer med de.
05. VELG RIKTIG KAMPANJEMÅL NÅR DU SETTER OPP ANNONSEN
Det er viktig å velge det kampanjemålet som du ønsker å oppnå. Velger du feil her vil Facebook optimalisere din annonse for feil mål og du kan ende med at du ikke oppnår de resultatene du ønsket.
Oppmerksomhet
Ønsker du å nå ut til så mange som mulig uten konkrete salg eller konverteringer, velger du denne. Den passer for de som kun har en fysisk butikk og merkevarer som selger produktene sine til kjeder.
Trafikk
Velg denne om målet er å få mest mulig trafikk inn på nettsiden. Har du en handling du ønsker at besøkende skal ta på nettsiden din så velger du heller kundeemner.
Engasjement
Her ligger fokuset på engasjement med annonsen din. Det kan være at noen trykker deler, kommenterer eller liker annonsen eller Facebook siden din.
Kundeemner
Ønsker du flere henvendelser? Da er dette kampanjemålet riktig for deg. Sørg for at du har satt opp en konvertering inne i Business Manager først. Eventuelt kan du bruke skjema inne i Facebook slik at man ikke trenger å forlate plattformen for å sende en henvendelse.
Promotering av app
Dette kampanjemålet sier seg egentlig selv og burde bare brukes om du har en app du ønsker å få flere nedlastinger på
Salg
Salg er kampanjemålet for deg som har en nettbutikk og ønsker å fremme produktene du selger. Sørg for at Meta og nettsiden din har en forbindelse før du begynner annonseringen.