Employer branding er først og fremst prosessen med å skape og fremme et godt omdømme. Det gir bedrifter muligheten til å skille seg ut fra mengden, og skaffe seg et overbevisende image som ikke bare er attraktivt for fremtidige kandidater, men som også gjør at eksisterende ansatte har lyst til å bli i bedriften.
Måten man jobber med dette på er blant annet å definere og kommunisere de unike karakteristikkene og verdiene som ligger i kulturen - som bidrar til at bedriften anses som en attraktiv arbeidsplass. En merkevare er nemlig ikke bare et produkt eller en tjeneste. Den er også en arbeidsplass.
Hvorfor bry seg om employer branding?
- Du tiltrekker deg de beste menneskene:
I et konkurransedrevet arbeidsmarked har de beste kandidatene mange alternativer. Et sterkt employer brand gjør at bedriften din appellerer mer til disse kandidatene, og øker sjansene for at de velger akkurat din bedrift. - Du bevarer dine eksisterende, dyktige ansatte:
Det handler ikke bare om å lande de beste kandidatene, det handler også om å beholde de du har. Et overbevisende employer brand kan gi de ansatte i en bedrift større grad av tilfredshet og lojalitet, og reduserer gjennomstrømningen. - Det bygger en sterk organisasjonskultur:
Et veldefinert employer brand fostrer en positiv organisasjonskultur, og hjelper til med å lede de ansattes og bedriftens verdier i samme retning. Vi vet alle at dette er essensielt for produktivitet, god moral og vekst. - Du gir deg selv et solid konkurransefortrinn:
Et sterkt employer brand skiller deg fra resten av gjengen, og kan være en avgjørende faktor for kandidater som har flere jobbtilbud. I tillegg kan det også spare bedriften både tid og penger i en ansettelsesprosess.
sentrale elementer som inngår i employer branding
- Bedriftens verdier og kultur:
Det er viktig å ha en klar definisjon av bedriftens verdier og kulturen man ønsker å ha. Vær konsekvent med å kommunisere dette budskapet både til internt og eksternt publikum. - Ansattes erfaringer:
Forsikre deg om at det er en positiv opplevelse for dine ansatte å jobbe for bedriften din. For eksempel; vær god på å gi mulighet for vekst, vis forståelse for og ta hensyn til at alle er forskjellige, og at det trengs en balanse mellom arbeidsliv og privatliv. Sørg også for at alle føler seg trygge og inkludert i arbeidshverdagen. - Autentisk historiefortelling:
Del ekte og tillitsvekkende historier om dine ansatte og deres erfaringer, og la også de selv ta så stor del i det som mulig. Husk at den beste markedsføringskanalen du noensinne kan få er mennesker som snakker deg opp og frem, og da særlig egne ansatte. - Tilstedeværelse online:
Bruk sosiale medier og egen nettside for å vise frem det unike ved din arbeidsplass. Vær aktiv og engasjert, løft frem de ansatte og egen kultur med rak rygg og hold kontakten med nåværende og potensielle ansatte online. - Vær konsekvent:
Å være konsekvent med tanke på merkevaren din er alfa og omega. Forsikre deg om at employer brandet ditt stemmer overens med merkevaren din på generell basis, og at all kommunikasjon reflekterer bedriftens verdier og kultur på en sannferdig og nøyaktig måte.
Å måle employer brandingens innvirkning
Det er både nyttig og smart å måle hvor effektiv employer brandingen din er. Det kan du gjøre ved å følge med på følgende parametere:
- Jobbsøkerkonverteringsrater:
Hvor mange søkere aksepterer et jobbtilbud fra deg? Høyere konverteringsrater indikerer sterk employer branding. - Gjennomstrømning av ansatte i bedriften:
Dersom du opplever at andelen ansatte som går videre fra din arbeidsplass er lav, tyder det på at du har et positivt employer brand. - Sourcing av kandidater:
Hvor kommer egentlig de beste kandidatene fra? Dersom flere kommer fra organiske henvendelser, nettverk og "word-of-mouth" er det et svært godt tegn. - Engasjement på nett:
Hold øye med bedriftens nettside, kontoene på sosiale medier og eventuelt andre plattformer bedriften benytter. Økt interesse/aktivitet kan være et tegn på at bedriften har et overbevisende employer brand.
I en verden hvor arbeidskrafta har flere alternativer enn noensinne er ikke employer branding en luksus; det er en nødvendighet. Ditt employer brand representerer hjertet og sjelen til bedriften, og det har styrken til å la bedriften din tiltrekke seg, beholde og motivere de beste menneskene. Ved å investere i, og nøyaktig administrere ditt employer brand, kan du posisjonere bedriften din som en arbeidsplass hvor man ønsker å jobbe, noe som til syvende og sist også bidrar til overall suksess og vekst.