Kunsten ved historiefortelling i markedsføring


Markedsføring er et fag som er preget av trender, høyt tempo og utvikling. En ting forandrer seg derimot aldri, og det er effekten av god historiefortelling. Historier vekker følelser og lar deg uttrykke budskapene på en kreativ måte. Her skal du få noen tips til hvordan du kan bruke historiefortelling i din markedsføring.

Historier vekker følelser i publikum, og når de har en følelsesmessig forbindelse til ditt produkt eller din merkevare, har de også lettere for å engasjere seg. Historier har ofte en hovedperson med en utfordring som må overkommes og et problem som må løses. Når dette er knyttet til din merkevare, så vil du menneskeliggjøre merkevaren og la publikum kjenne seg igjen i den. En annen ting er at historier er lettere å huske enn fakta og tall.

HVORDAN KAN DU BYGGE OPP EN FORTELLING?

Se egenarten i merkevaren din. La den være helten i fortellingen, og gi den en personlighet som publikum kan kjenne seg igjen i. Definer hva slags oppdrag den har, hvilke verdier og hvilke unike attributter som gjør den attraktiv for publikum. Hvorfor er akkurat din merkevare helten kundene dine trenger for å løse sine problemer?

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv for å lande på en slik definisjon:

  • Hva står merkevaren for?
  • Hva slags problemer kan den løse for kundene dine?
  • Hvordan kan den forbedre livene til dine kunder?

Når du har disse tingene klart for deg kan du begynne å fortelle historier rundt merkevaren din. 

Husk at du ikke trenger å bruke merkevaren din som hovedperson. Det kan også være en frittstående karakter, eller for eksempel en kunde. Ta hovedpersonen med på reiser og opplevelser dine kunder kan kjenne seg igjen i. Historier har også ofte en konflikt eller et problem som skal løses. Dette skaper spenning og drar publikum inn i historien. La løsningen sammenfalle med merkevarens verdier, og reflektere hvilke problemer din merkevare kan løse for publikum.

Andre, enkle tips:

  • Bruk visuelle elementer. Det kan forbedre historien, og gjøre den lettere for publikum å huske.
  • Autentisitet er et nøkkelord. Vær tro til identiteten til merkevaren din og fortell autentiske historier. Tro meg, publikum vil se det med en gang om du ikke gjør det.
  • Utvikle en stemme for merkevaren din, og vær konsekvent med å bruke den. Det skaper tillit hos publikum, og lar dem lettere kjenne den igjen.
  • Og sist, men ikke minst, keep it simple. Hold fortellingene klare og enkle.

Forstå publikummet ditt

Det er selvfølgelig viktig at de historiene du forteller klarer å treffe målgruppen din. Du må kjenne til hvilke behov og ønsker de har, du må vite hvordan du skal nå frem til akkurat dem, hvordan du skal trykke på de riktige knappene. Fortell historier som relaterer til disse aspektene, med et perspektiv som passer målgruppen. Du vil sannsynligvis fortelle en historie til et barn på en annen måte enn du ville gjort til en voksen.

Velg riktig medium å uttrykke fortellingen gjennom

Det finnes flere typer medier du kan bruke til å formidle fortellingen din. Du kan for eksempel formidle den skriftlig i et blogginnlegg, en artikkel eller en e-bok. Du kan også bruke sosiale medier til å fortelle kortere historier, gjerne i kombinasjon med bilder eller video. Du kan også velge å uttrykke fortellingen utelukkende visuelt, med video, bilder eller informasjonsgrafikk. Velg det som passer målgruppen og formålet best.

Det hele koker altså ned til fire ting: kjenn deg selv, kjenn ditt publikum, vær konsekvent og vær autentisk. Bruk disse fire punktene som et fundament, og la din fantasi og kreativitet ta seg av resten.

Flere innlegg