Hva skal du huske på når du legger strategien for sosiale medier?


Sosiale medier er blitt en sentral brikke for bedrifters synlighet, og dersom det benyttes riktig kan det potensielt sette fart på reisen mot de overordnede målene. La oss fortelle deg om noe av det du bør huske på i strategiarbeidet.

SETT DEG MÅL OG FØLG DEM

Først må du avdekke hva som skal være selve målet med tilstedeværelsen i de kanalene du ønsker å være synlig i. Hva skal disse profilene bidra til på sikt? Hvordan henger det sammen med bedriftens overordnede visjon og mål? Ofte ønsker man jo at det skal ha en effekt på omdømme og salg.

Deretter, så fort du har etablert ett eller flere hovedmål med kommunikasjonen i sosiale medier, kan det være greit å sette delmål også. Hva ønsker du at situasjonen for profileringen i sosiale medier skal være om 3, 6 eller 12 måneder? Her kan du for eksempel fokusere på en viss økning i rekkevidde, x - antall nye følgere eller en viss økning i trafikk inn til nettsiden. Sørg for å ha et tett oppfølging til dette, og juster mål og tiltak etter hva som fungerer og ikke fungerer.

Dette er målsettinger man typisk setter opp som en del av en digital strategi og/eller markedsplan.

HA GOD KJENNSKAP TIL MålgruppeN

Effekten av sosiale medier på lønnsomhet og konverteringer er ikke nødvendigvis er enkel. Så skal det selvfølgelig sies at det kan oppleves lettere for nettbutikker, da de har muligheten til å sammenligne med direkte salg av varer og tjenester. Men, uansett virksomhet, er det alfa og omega at man har ordentlig god kjennskap til målgruppen og deres atferd. Da er det lettere å forstå hvilke kanaler man bør velge, og hvilket innhold man bør prioritere og ikke. 

Så; hvem er det dere ønsker å nå? Hvilken aldersgruppe er de i? Hvor kommer de fra? Hva kjennetegner deres personlighet og interesser? Har de bestemte vaner iløpet av dagen eller uken du bør ta hensyn til? Her er det potensielt masse å utforske, og jo mer du vet - jo bedre kan du tilpasse innholdet.

VELG RIKTIG innhold

Men hva er så godt innhold? Her finnes det ingen fasit, og det trenger heller ikke koste deg skjorta. Skaff deg først oversikt over hvilket innhold du allerede har, og vurder hvordan dette kan brukes. Deretter bør du tilpasse både eksisterende og nytt innhold til de kanalene du velger.

Og merk deg; du trenger ikke nødvendigvis en fancy og flott kamera - rig. Du kommer langt med kreative idéer, komposisjon og gjennomtenkt budskap. Ta på deg skoene til dine potensielle kunder, og spør deg selv om innholdet treffer på en meningsfylt, interessant og relevant måte. I så fall er du godt innenfor!

Eksempler på type innhold som slår ekstra godt an i de fleste kanaler:

  • Korte videosnutter i Reel - format
  • Animasjonsvideoer
  • Bildekaruseller
  • Kombinasjonen av grafikk og foto 

VÆR SYNLIG MED RIKTIG FREKVENS

For å holde tritt med dagens konkurransesituasjon i de fleste sosiale medier er du nødt til å sørge for at du kommuniserer innhold ut til publikum så ofte som mulig. Ved å utforme en publiseringsplan som står i stil med den digitale strategien, får du en tydelig struktur og oversikt over hva som skal ut, når og hvor.

Det finnes ingen fasit for slike planer, men du kan gjerne dele det opp på en måte som tar hensyn til både hele kalenderåret, måneder og uker. Beskriv tidspunkt, sak/tematikk, innhold, hvilke kanaler som skal prioriteres, hva målet er og hvem som har ansvaret for å publisere. Tenk gjennom hvilket innhold og budskap som vil appellere best til målgruppen din og sørg for at det også er variert. Det er også viktig å ha et forhold til hvilke tidspunkter og sesonger som er ekstra gunstige for kommunikasjonen.

TA HENSYN TIL BUDSJETTET DITT

Å drive den organiske synligheten i sosiale medier er helt gratis i seg selv - rent bortsett fra at du vil trenge noen som kan bruke tiden sin på det. Utover dette har du så klart også muligheten til å benytte deg av betalt synlighet gjennom annonsering. I så fall anbefaler vi at du legger pengene dine i de kanalene du selv mener vil gi størst uttelling og verdi. 

Lykke til med tilstedeværelsen i sosiale medier! Nøl ikke med å ta kontakt dersom du trenger bistand.

Kontakt oss om markedsføring i sosiale medier

Flere innlegg