Hva tenker daglig leder om fremtiden?


Her får du svaret.

"Selskapet har vært i drift i sin nåværende form siden 1.1.2019. Til og med juni 2022 het selskapet Marketmap AS. Juni 2022 vedtok generalforsamlingen endring av selskapets vedtekter og formål for å reflektere en dreining av fokus mot tyngre og egne videoproduksjoner. Fram til da har selskapet vært et digitalt markedsføringsbyrå - i all hovedsak mot kommersielle kunder. Navn og vedtekter ble en naturlig følge av et par runder med eksterne som ønsket å kjøpe seg inn. Dette var både lærerikt, men også vanskelig. Det er fristende å takke ja til denne typen henvendelser, særlig når det er profesjonelle folk med gode intensjoner og mye kunnskap. Det var også svært nærme at det ble. Til slutt endte vi med å takke nei. Vi må være svært sikre på at det vil være med å dra oss dit vi selv ønsker for at det skal være riktig. På det tidspunktet visste vi vel knapt selv hvor vi ville, da er det vanskelig å vurdere om nye/flere eiere vil være positivt eller ikke.

Vi skal fortsatt levere tjenester innenfor strategi, digital markedsføring og webutvikling, men innenfor videoproduksjon vil det skje litt endringer i hvordan vi jobber. Heliks AS har en utstyrspark med verdi på en drøy million (kameraer, linser og arbeidsstasjoner). Med denne tyngden er det naturlig å se på måter vi kan utvikle oss videre på som innholdsprodusenter, og da er TV-mediet et naturlig neste steg. Vi har prosjektert og produsert noen lengre videoer i dokumentarsegmentet, men da på bestilling fra kunde.  Å utvikle en egen idé fra et tankekart til noe du kan se på din TV via en av de store strømmetjenestene, TV2 eller NRK er blant ambisjonene for fremtiden.

Å fortelle historier som vi mener er viktige, og som betyr noe for oss gir en annen dimensjon i arbeidet. Det gir også nye utfordringer og muligheter både for enkeltpersoner og selskapet som helhet til å utvikle seg både faglig og kunstnerisk. Produksjoner mot kunder har jo også gjerne noen begrensinger - i tid og penger. Å styre alt selv gir oss muligheten til å vise frem hva vi faktisk kan få til! At det i samme slengen er med å gjøre Heliks AS til en attraktiv arbeidsplass er et stort pluss.

I første omgang har Heliks søkt og fått tilsagn på Pangstartsmidler fra Østnorsk Filmsenter. Etter råd fra Østnorsk Filmsenter har vi alliert oss med en av de mer rutinerte navnene i denne bransjen. Det er fortsatt uklart hva slags rolle personen og selskapet han jobber i skal ha i prosjektet, men han var svært positiv til å bistå. Som et minimum vil vi benytte oss av kunnskapen deres i prosjektering og finansiering. Gjengen i Østnorsk Filmsenter var svært positivt overrasket over å få søknad fra noe annet sted enn Hamar. Og om man lykkes på Hamar bør det også være mulig på Os. Etter noen år bak roret har jeg lært at det meste er mulig, men dessverre for meg som er en utålmodig sjel tar det litt lengre tid. Heldigvis så lønner tålmodighet og hardt arbeid seg. Brannportal tok 4 år, men nå har vi endelig skilt ut selskapet, eksterne investorer og en dyktig daglig leder i René Lisund.

Så får vi se, kanskje det vil være nødvendig å skille ut videoproduksjonsbiten i Heliks som eget selskap etter hvert. Tiden vil vise, det er vel kanskje mer nærliggende at Marte Thoresen og Bergensavdelingen får eget org. nr. og muligheten til å gi nye ansatte der litt aksjer etter hvert. Det er tross alt ikke helt optimalt at Marte er avdelingsleder uten personalansvar for andre enn seg selv.

Sånn avslutningsvis takker jeg for at du tok deg tid til å lese. Både Owen og Marte er enige om at jeg har litt trøbbel med å fatte meg i korthet".

- Eirik

Flere innlegg


Send oss en melding!

Navn
E-post
Melding
0 of 800