Hva koster en annonse i avisen?


I Heliks har vi hovedfokus på digitale annonser på plattformer som Google og Meta. Men hva med annonser i aviser? Hva koster det egentlig og er det verdt det sammenlignet med de internasjonale plattformene?

Pris for annonse i trykte aviser

Jeg skal ta for meg de to store annonsekonsernene; Schibsted og Amedia. Alle prisene er for en uspesifisert helside i en papiravis. Det vil si at annonsen kan havne på hvilken som helst side inne i avisen.

Hva koster en annonse i en Amedia papriavis?

Amedia har totalt 964 581 lesere i Norge fordelt på 102 lokalaviser spredt rundt om i landet. I gjennomsnitt så ligger prisen for en helside på ca. 1,6 kr per leser til 3,3 kr per leser.

Den dyreste papiravisen å ha en helsidesannonse i er Hamar Arbeiderblad. Der koster en helside 58 500 kr.

Den billigste avisen å annonsere i hos Amedia er SolungAvisen. Der koster en annonse 5 975 kr og har ca. 3 600 lesere som dekker Solør i Innlandet. Her blir prisen per leser "bare" 1,6 kroner.

Hva koster en digital displayannonse i Amedia?

I forhold til de trykte annonsene så er man litt mer sikker på hva man faktisk betaler for. Her opereres det med kostnad per tusen visninger, også kalt CPM (Cost Per Mille). 

Amedia har noen ulike plasseringer på nettsiden når det kommer til display. Du kan velge alt fra en stor fullskjerm til en liten rubrikk inne i artiklene. En av de dyreste plasseringene heter Toppscroll. Topscroll er et premium annonseformat som gir god oppmerksomhet, helt øverst på avisen. Formatets størrelse dekker tilnærmet 80% av skjermen og må krysses ut eller scrolles forbi før leseren kommer til avisens innhold. Denne koster 850 kr per tusen visninger.

Topscroll annonse amedia

Bilde tatt fra amedia.no

Den billigste plasseringen du kan velge heter Artikkelboard. Artikkelboard er et desktopformat og annonsen leveres på artikkelsider. Denne typen vil koste deg 150 kr per tusen visninger.

Artikkelboard amedia

Bilde tatt fra amedia.no

Hva koster en annonse i en Schibsted papriavis?

Vi tar igjen utgangspunkt i et helsides uplassert annonse i Schibsted sine aviser. Mellom de to største papiravisene, VG og Aftenposten så er Aftenposten desidert dyrest. Ønsker du en helside i Aftenposten på en søndagsutgave så må du ut med 158 609 kroner, mens i VG koster det 41 725 kroner for samme dag, som er det billigste utgaven du kan få en helsides annonse på.

På vanlige utgaver (mandag-fredag) så koster en helsides annonse 124 622 kr i Aftenposten mens i VG vil det koste deg 68 136 kr.

Basert på tallene over på vanlige ukedager så betaler du 0,44 kr per leser for en annonse i Aftenposten. Det samme gjelder for VG.

Hva koster en digital displayannonse i

SCHIBSTED

Schibsted har også flere ulike annonseplasseringen som er priset ulikt, samtidig som pris per nettavis og andre nettsider ulik. 

Her er også prisen på den største annonsen dyrest, nemlig en annonse som dekker hele skjermen, enten på desktop eller mobil. Du må regne med å ut med minst 585 kroner for å nå ut til tusen personen med disse annonsene.

Annonser Schibsted fullskjerm

Om det blir litt for dyrt for deg finnes det billigere alternativ. En Topboard og Netboard vil koste deg 170 kroner per tusen visninger.

Displayannonser Topboard og Netboard Schibsted

Utenom disse to ekstremene så finnes det plasseringer til både ca. 200 og 300 kr. Det kan også være ulik pris per CPM på de ulike nettavisene. For eksempel så koster en vanlig firkantet displayannonse 155 kr på VG.no og 225 kr på E24.no

Prisene sammenlignet med Google og Meta

La oss ta en titt på hvordan kostandene for å annonsere i internasjonale medier koster i forhold til de norske. Her tar jeg utgangspunkt i kostnad per 1000 visninger ettersom dette er prisene som det opplyses om i de norske medieselskapene.

Det man må huske på er at alle annonser i Google og Meta er basert på en auksjon. Det betyr hovedsakelig at jo mer man byr jo oftere vinner man auksjonen og får annonsen sin vist.

Faktorer som bransje, publikum, sted og årstid kan spille en direkte rolle i hvor mye du betaler for annonsene på disse plattformene. For eksempel så er det dyrere å vise en eiendomsannonse enn det ville vært å annonsere på klær.

Hva koster det deg å annonsere i Google?

Google tilbyr flere annonsemuligheter, blant annet display som vi skal fokusere på akkurat nå. Displayannonser i Google er ganske likt som i de norske mediene. Man har ulike størrelser å velge mellom, men de man ikke finner er de store fullskjerm-annonsene som Amedia og Schibsted tilbyr.

Jeg har sett displayannonser i Google koste alt fra ca. 6 kroner og helt opp til ca. 42 kroner per tusenvisninger. Som tidligere nevnt har prisforskjellen å gjøre med hvem du annonserer mot. Likevel er dette et vesentlige mye lavere enn hos de norske nettavisene

HVA KOSTER DET DEG Å ANNONSERE I MEta?

Meta har hovedsakelig to plattformer du kan annonsere på; Facebook og Instagram. Også her tar jeg utgangspunkt i vanlige bilder med tekstinnhold, ikke video eller karusellannonser. Jeg velger også og ta utgangspunkt i annonser som har som mål å skape oppmerksomhet, ikke generere salg eller andre mål.

Jeg ser som oftest annonser koste mellom 11 kr og 26 kr per tusen visninger på oppmerksomhetsannonser. De som koster minst er oftest de annonsene som har godt innhold som resonerer bra med publikum. Mindre godt innhold vil gi dyrere annonser.

Ønsker du å annonsere digitalt?

Kontakt oss for å se på mulighetene slik at vi kan få ditt budskap ut til flest mulig. Les mer om annonsering digitalt her.

Flere innlegg