Enkle tips for å komme i gang med visuell historiefortelling


Volumet av innhold som konsumeres på nett daglig er ufattelig stort. På YouTube alene lastes det opp intet mindre enn 500 timer med videoinnhold per time, og det blir vanskelig å kapre folks oppmerksomhet. Du trenger likevel ikke det beste og dyreste utstyret for å være i toppen. La oss gi deg noen enkle råd til hvordan du kan komme i gang!

Det er vanskelig å skille seg ut i mengden når det gjelder innhold, rett og slett fordi brukerne på nett er mange og kvaliteten høyere. Men det betyr samtidig at du har et større potensielt publikum å treffe.

Ofte stopper vi ved innhold vi selv kan relatere til. Kanskje er det et spesielt tema? Kanskje ser man et sted eller en person man vet om eller kjenner godt? Ofte er også emosjoner en direktekobling til folks oppmerksomhet. Dersom en video starter med en hjelpeløs person i en situasjon du selv ikke ønsker å være i, eller et sukkersøtt øyeblikk mellom to personer, så blir vi med en gang tilknyttet og vi kan relatere til følelsen dette gir oss. Sjansen er stor for at vi da stopper opp og lar oss kapre.

Alt visuelt innhold er historiefortelling. Og vi elsker det. Vi liker å fantasere, analysere, gruble, fortelle og se mønster og mening. Dersom for eksempel en video har et interessant premiss fra første stund, er du godt på vei til å fange publikums interesse. Dette handler mye om å skape en situasjon i historien din som har en form for problemstilling, og som lover at «hvis du blir med på reisen og ser litt mer, så vil du få svar». Kombinerer du dette med elementer folk kan relatere til, så har du plutselig noe veldig bra på gang.

Men det er også situasjoner hvor du vil gjøre det stikk motsatte. Har du lagt merke til hvor absurde og underlige mange TV-reklamer er? Vi aner sjeldent hvilket produkt eller tjeneste dette handler om før vi ser alt fra A til Å, men det mysteriet i starten pirker i nysgjerrigheten vår. Dette er fordi vi elsker å se meninger, finne svar, og man kan si at vi alle er små detektiver i forkledning. Når vi da ser en situasjon som er absurd, eller som mangler konteksten for å kunne med trygghet tolke det vi ser, så vet ikke det analyserende hodet vårt hvordan det skal reagere. Plutselig er vi mektig interessert!

Enkle tips til en mer profesjonell produksjon

Ikke alle eier et profesjonelt kamera, men du trenger ikke nødvendigvis det for å skape suksess med visuell historiefortelling heller. La oss gi deg noen enkle tips til hvordan du kan gå frem:

1. KOMPOSISJON

Eksperimenter med å ta videopptak i forskjellige høyder. Unngå øyehøyde, da det er det perspektivet vi ser til vanlig uansett. Prøv å senke eller heve mobilen for å få et annet perspektiv og inntrykk. Du kan også forsøke noe så enkelt som å snu mobilen på hodet for å komme nærmere bakkenivå eller forgrunnen.

2. innramming og rutenett

Se etter rammer. «Ramme i ramme» er et uttrykk som omhandler det å finne rammer i omgivelsene rundt deg som du kan benytte for å plassere subjektet ditt. Det kan for eksempel være en vinduskarm, omrisset til en vegg eller dør, blader og trær i naturen osv.

En annen måte å forholde seg til dette på er å aktivere rutenettet på mobilen din. Alle kameraer har en rutenett-funksjon, hvor et 3x3 rutenett blir lagt over skjermen din som ledende linjer. I fotoverdenen er dette kjent som «det gylne snitt» - et uttrykk som beskriver plassering av subjekter i bildet som er behagelig for øyet å se på. Dettet snittet ligger på punktene hvor linjene krysses. Neste gang du tar et bilde - prøv å plassere subjektet ditt i ett av disse punktene, og se hvordan uttrykket forandrer seg.

3. bevegelse

Beveg deg med hele kroppen, ikke bare armene, for å skape mer interessante bevegelser og overganger.

4. dybde og dynamikk

Alltid tenk dybde. Får du elementer i forgrunn, bakgrunn, og flere lag imellom kan bildet ditt bli mye mer spennende enn om alt ser ut til å ligge på lik linje. 

Skal du filme eller fotografere ute? Prøv å gjennomføre dette i solnedgang eller soloppgang. Vi liker dynamikk, og det å ha solen rett over oss gir et veldig flatt inntrykk og lite skygger. Vent til solen er lav, så får du mye sterkere skygger og mer spennende bilder!

Lykke til, vi har troen!

Flere innlegg


Trenger du hjelp med markedsføring?