1. KREATIVITET I SOSIALE MEDIER
Produser og del engasjerende innhold med et høstlig tema, gjennom farger, tematikk osv. Dette skaper en form for tilknytning til sesong og noe som skjer i øyeblikket, hvilket i seg selv gjør at du blir mer relevant for publikum. Varier gjerne hvordan du formidler budskap(ene). Artikler, bilder, grafikk, videoer og podcast er alle gode alternativer.
I sosiale medier kan du også legge opp for konkurranser som får publikum til å engasjere seg litt ekstra, og spre ordet om deg organisk. Eksempler på tematikk du kan ta for deg med slike konkurranser er Halloween, "back-to-school", Thanksgiving, peis/innekos eller høstlige opplevelser utendørs.
Om du har ressurser til å inngå et samarbeid med en influenser/ambassadør som står i stil med dine verdier og det du leverer, kan også dette være gunstig. Et slikt samarbeid trenger ikke å bli utrolig kostbart slik mange tror, da det finnes mange såkalte mikro- og nano-influensere for rimeligere avtaler.
2. INNHOLDSMARKEDSFØRING
Skap innhold rundt høst. Det kan være snakk om trender, nostalgi/tradisjoner, oppskrifter, aktiviteter utendørs osv. Med god historiefortelling i tillegg kan du vekke de virkelig gode følelsene, og du danner med en gang en dypere relasjon til publikum.
3. ARRANGEMENTER
Arrangementer kan bidra positivt med å hente inn nye kunder, styrke eksisterende kundeforhold og/eller utvide nettverk. Kontekst avhenger av merkevare, men det kan for eksempel være et frokostseminar, en workshop, et webinar eller en lanseringsfest med et høst -tema
4. FORDELER OG TILBUD
Høstlige tilbud, avslag og kundefordeler kan bidra til større pågang, leads og salg. Husk å kommunisere tydelig at det kun gjelder for en kort periode, slik at det motiverer publikum til å handle raskt. Vi mennesker er ofte redd for å gå glipp av noe - også kundefordeler og prisreduserte varer og tjenester. Men det beste av alt? Ved at publikum føler seg sett og kanskje til og med litt ekstra spesielle, øker det lojaliteten til merkevaren din. I tillegg er det mer sannsynlig at man vil handle av deg igjen.
5. E-POST MARKEDSFØRING
Du kan også hente mye på å implementere høstlig tematikk inn i e-post kampanjer, for eksempel ved å være litt ekstra kreativ med overskrifter og emnefelt, samt farger, design og grafikk. Dette kan du gjerne kombinere med salg, rabatter eller annen nyttig informasjon.
Som du kanskje skjønner, er det ingen grunn til å bli negativ for at en kjøligere og mindre grønn del av året er på vei. Grip mulighetene som finnes, så skal du se at bedriften din vil fortsette å vokse.
Lykke til, og riktig god høst fra oss!