GJØR MER MED MINDRE
Mange bedrifter er nødt til å kutte i sine budsjetter om dagen, og da er dessverre ofte markedsføring først ut. Hvordan skal man da oppnå gode resultater? Håpet er på ingen måte ute. Det er nemlig flere merkevarer som har gjort suksess med å implementere billigere strategier. For via TikTok, Instagram Reels og Story kan man fortsatt komme veldig langt med upolert foto, video og ikke minst brukergenerert innhold.
BRY DEG
I følge en fersk studie tiltrekkes forbrukere av selskaper og merkevarer som viser at de bryr seg om sosiale forhold, klima og miljø. Folk vil interessere seg for hva ditt selskap støtter og står for, hvilket betyr at dette er noe som ikke kan ignoreres i 2023.
Heldigvis ser man at flere industrier er blitt mer bevisst på å gjøre de riktige og kloke valgene som følge av denne trenden. Ta for eksempel klesbransjen, hvor det nå er bedre tilrettelagt for å kunne kjøpe brukt, se informasjon om hvor plaggene kommer fra og hvor stort klimaavtrykk et kjøp gir. Dette betyr mye for dagens forbrukere, i følge Retail Dive.
INFLUENSERMARKEDSFØRING
Mange merkevarer har lenge sett og utnyttet potensialet som ligger i å benytte en kjendis eller et større forbilde for promotering av produkter og/eller tjenester. Det er fordi effekten gjerne blir overlegent god gjennom mer troverdighet, transparens og personlig relasjonsbygging.
Trenden vil fortsette også i 2023, men samtidig kan det tenkes at bruken av rene innholdsprodusenter blir minst like viktig. For her er det nemlig en vesentlig forskjell, i følge Neil Patel. Som influenser fokuserer man på å bygge en solid følgerbase som relevante merkevarer og samarbeidsavtaler kan dra nytte av, hvorpå effekten i stor grad avhenger av influenserens popularitet og kredibilitet. Innholdsprodusenter på sin side er de som har et ekstra godt øye for originalt og godt innhold, og du er dermed garantert høy kvalitet på innhold i retur. Det er også god grunn til å tro at det kan være mer gunstig i et økonomisk perspektiv.
BRUKERGENERERT INNHOLD
Med brukergenerert innhold mener vi innhold - enten skriftlig eller visuelt, som gir en faktisk verdi for målgruppen. Det kan for eksempel være foto eller video som tydelig viser hvordan mennesker i målgruppen nyter godt av et produkt eller en tjeneste, eller kundeanmeldelser og historier hvor kundene selv snakker om sin egen opplevelse rundt dette. Poenget er rett og slett å la kundene bli merkevarens viktigste ambassadører.
VISUELT INNHOLD
Vi mennesker foretrekker visuelt innhold over tekst, og dette bør derfor være en prioritet blant merkevarer - også i 2023. Visuell historiefortelling er et mektig verktøy, hvor du kan skape en sterkere relasjon ved hjelp av ulike elementer og perspektiver. Publikum får rett og slett et enda bedre og realistisk grep om hvem du er, hva du tilbyr og hvordan din merkevare er den perfekte løsningen for dem. Husk dog å holde det relevant, konsistent og kreativt for å oppnå best mulig effekt!
Her er tre interessante fakta som underbygger nettopp viktigheten av å prioritere det visuelle:
- Menneskets hjerne prosesserer visuelt innhold 60 000 ganger raskere enn tekst.
- Av det vi mennesker hører blir sagt, husker vi bare 10% tre dager senere. Dersom budskapet i tillegg formidles visuelt, husker vi hele 65% av informasjonen.
- 70% av selskaper investerer i innholdsproduksjon.
Kilde: HubSpot